Tyttö ja apuväline

Vilma haluaa osallistua ja liikkua muiden lasten tavoin

Vilma Tirronen nauttii samoista asioista kuin muutkin ikäisensä lapset. Tyttö tahtoo liikkua itsenäisesti ja tehdä asioita itse.

Vilma on käynyt pienestä pitäen Harjuniityn päiväkodin Ketunpesässä ryhmänsä ainoana erityislapsena. Tyttö on viihtynyt päiväkodissa todella hyvin, vaikka vanhempia etukäteen hieman jännittikin, kuinka siellä osataan huomioida lapsen erityistarpeet.

Vilma tarvitsee monissa toimissaan toisen ihmisen apua. Päiväkodissa hänellä on käytössään henkilökohtaiset apuvälineet, jotka ovat luovutettu lääkinnällisen kuntoutuksen apuvälineinä. Näitä välineitä ovat mm. pyörätuoli kelaamisen harjoitteluun, seisomateline, pukeutumispenkki ja istumista tukeva Panda-tuoli.

– Apuvälineet tukevat Vilman toimintakykyä, yhdenvertaisuutta ja osallisuutta, äiti Maiju Tirronen sanoo.

Luovaa ajattelua

Apuvälineiden lisäksi päiväkodin ammattilaisten luova ajattelu ja reipas maalaisjärki ovat Maiju-äidin mukaan avainasemassa. Monesti vaaditaan kekseliäisyyttä.

– Aikuista tarvitaan leikin tueksi. Kun Vilmalle rakentaa hyvän leikkipaikan, hän kyllä leikkii, Maiju sanoo.

Äiti on erityisen iloinen, kun hän Vilmaa päiväkodista kotiin hakiessaan löytää tytön hiekkalaatikon hauskoista leikeistä.

Maiju rohkaisee päiväkodin henkilöstöä antamaan lapselle tilaa yrittää ja tehdä asioita omalla tavallaan. Erityislastakaan ei tarvitse suojella liiaksi.

– Välillä kopsahtelee ja tekevälle sattuu, mutta ei Vilma siitä rikki mene, Maiju naurahtaa.

Osallistumista tukevat toimintavälineet

Erilaiset osallistumista tukevat toimintavälineet voivat lisätä paljon tukea tarvitsevien lasten osallistumista ja yhdenvertaisuutta varhaiskasvatuksessa.

Malike vieraili Vilman päiväkodilla tammikuussa ja esitteli toimintavälineitä. Päiväkoti sai pariksi viikoksi lainaksi valitsemansa suurirenkaiset erityisrattaat ja -pulkat. Mukana vierailulla oli päiväkodin henkilöstöä, fysioterapeutit ja kaksi erityislasta vanhempineen.

– SnowFun-kelkka oli ihan älyttömän kiva! Sen avulla Vilmakin pääsi kelkkailemaan, Maiju kuvailee. Vilmaa kiinnostivat myös pystyasennontuki Upsee ja kolmipyörä. Niiden avulla erityislapsenkin on mahdollista kokea itsenäisen liikkumisen riemua ja vauhdin hurmaa.

Maijun mukaan päiväkodissa ei kuitenkaan ole vielä lämmetty ajatukselle hankkia yhdenvertaista osallistumista mahdollistavia välineitä lapsille. Tällaisten yhdenvertaisuutta tukevien välineiden järjestämisvastuu on kuitenkin varhaiskasvatuksen järjestäjällä.

Varhaiskasvatuslain mukaan lapsella on oikeus varhaiskasvatuksen tukeen mahdollisimman pian, kun tuen tarve on havaittu. Tukeen kuuluvat myös apuvälineet. Yksilöllisten tarpeiden mukainen tuki on järjestettävä aina kunnan määrärahoista riippumatta.

Vilman henkilökohtaiset apuvälineet, kuten seisomateline on käytössä kotona ja päiväkodissa. Talvella päiväkodissa lumella liikkumista mahdollistaisi esim. SnowFun-kelkka, mutta sellaista päiväkotiin ei ainakaan toistaiseksi ole hankittu.

Malike-toiminnan julkaisema opas antaa varhaiskasvatuksessa työskenteleville hyödyllistä tietoa toimintavälineistä.

Tyttö pesee käsiä

”Toimiva arki rakentuu pala palalta”

Kirkkonummella toteutettu Liiku mun kanssa! -hanke on edistänyt lasten ja perheiden aktiivista elämäntapaa. Tavoitteena on ollut juurruttaa liikunnallinen toimintakulttuuri varhaiskasvatukseen. Myös tukea tarvitsevien lasten näkökulma oli huomioitu hankkeessa.

‒ Varhaiskasvatuksen henkilöstölle järjestettiin toimintavälineperehdytyksiä yhteistyössä Malike-toiminnan kanssa. Näin haluttiin lisätä tietoa toimintavälineistä ja antaa ammattilaisille uusia ideoita, hankekoordinaattori Essi Kaipainen kertoo.

Neljän kokeilupäivän aikana henkilöstö pääsi konkreettisesti testaamaan erilaisia osallistumista edistäviä toimintavälineitä. Perehdytysten välisen ajan välineet olivat lainassa Kirkkonummella, ja varhaiskasvatuksen yksiköt saivat käyttää niitä toiminnassaan.

Tietoa tarvitaan lisää

Essi Kaipaisen mielestä toimintavälineiden yhä laajemman hyödyntämisen suurin hidaste on nimenomaan tiedon puute. Välineitä ja niiden mahdollisuuksia ei yksinkertaisesti tunneta riittävästi.

‒ Lisäksi tarvitaan halua ylittää esteitä. Toki myös hankintaprosesseissa on haasteita. Monesti on epäselvää, mille taholle kunnan tai hyvinvointialueen organisaatiossa toimintavälineiden hankkiminen kuuluu.

Essi Kaipaisen mukaan ihanteellista olisi, että tukea tarvitsevien lasten osallisuutta olisi mietitty varhaiskasvatuksen yksiköissä jo etukäteen. Todellisuudessa asiaan havahdutaan yleensä vasta, kun päivähoitoryhmään tulee ensimmäinen tukea tarvitseva lapsi.

Essi Kaipainen korostaa, että parhaimmillaan toimintavälineet tuovat valtavasti iloa ja osallisuutta koko yhteisöön. Muut lapset auttavat yleensä innokkaasti kaveria toimintavälineiden käyttämisessä. Samalla he oppivat tasavertaisuutta.

‒ On jokaisen lapsen oikeus päästä osalliseksi yhteisistä leikeistä ja liikunnasta. Tämä tarkoittaa esimerkiksi pääsemistä muiden mukaan hiekkalaatikolle tai lattialeikkeihin. Lapsen toimiva arki rakennetaan tilanne kerrallaan ja pala palalta.

Teksti: Elina Leinonen ja Mari Vehmanen
Kuvat: Laura Vesa