Toiminnan vakiinnuttaminen
Toiminnan vakiinnuttamisen -vaiheessa peilataan tehtyä kehitystyötä ja pohditaan, miten oman yksikön toimintakulttuuri on muuttunut. Yksiköitä kannustetaan tekemään oma hyvä työnsä näkyväksi huoltajille ja muille varhaiskasvatusyksiköille.

Aktiivisen toimintakulttuurin kehittäminen ja ylläpitäminen jatkuu yksiköissä myös vakiinnuttamisvaiheen jälkeen. Säännöllinen nykytilan arviointi auttaa valitsemaan oikeat kehittämiskohteet.
Haluatko jakaa ohjelmapolun aikana nousseen ideasi? Jaa oma liikkumisvinkkisi tai hyvä käytäntö muille!

Onko sinulla idea, jonka haluaisit jakaa muillekin?
Nykytilan arviointi
Nykytilan arviointi varhaiskasvatukseen on maksuton työkalu ohjelmassa mukana oleville yksiköille toiminnan suunnitteluun, kehittämiseen ja arviointiin. Arviointityökalu auttaa varhaiskasvatusyksiköitä valitsemaan oikeat kehittämiskohteet.
Nykytilan arviointi on jaettu kahdeksaan osa-alueeseen:
- Toiminnan toteuttaminen
- Liikkumisen lisääminen ja istumisen vähentäminen
- Henkilökunnan osallistuminen, osaaminen ja työhyvinvointi
- Lapsen osallisuus
- Piha ja tilat
- Liikuntavälineet
- Toiminnallisuus ja motorinen kehitys
- Yhteistyö lasten liikkumisen edistämiseksi
Näin se toimii
Työkalua voi käyttää missä vaiheessa toimintavuotta tahansa. Suosituin ajankohta on ollut maalis–huhtikuu, jolloin arvioinnista saa parhaan hyödyn seuraavan toimintavuoden suunnitteluun. Mikäli yksikköönne kuuluu useampia toimipisteitä, jokainen toimipiste voi täyttää oman nykytilan arvioinnin. Perhepäivähoitajat täyttävät nykytilan arvioinnin tiimeittäin.
- Nykytilan arviointi suositellaan tehtäväksi ryhmätyönä. Kootkaa keskustelun tulos lopuksi yksikön yhteiseksi näkemykseksi.
- Voitte hyödyntää keskusteluissa pdf-lomaketta
- Täytettyänne saatte yhteenvedon vastauksistanne.
- Saatte noin kuukauden kuluessa visuaalisen yhteenvedon tuloksistanne.
Uusia ideoita liikkumiseen

Urheiluopistojen koulutustarjotin lasten liikuntaa edistäville kasvattajille

Tiedetorstai – tutkimuksesta käytäntöön

Ulvilan digiliikuntapeli
