Ideoita pimenevän ajan ulkoleikkeihin
1. Aarteenetsintä. Suklaamunan sisältä löytyvään keltaiseen yllätysrasiaan laitetaan pieni led-valo. Yllätysrasiat piilotetaan ympäri pihaa tai luontoa, ja etsintä voi alkaa. Led-valon lisäksi yllätysrasiaan voi piilottaa muutakin, esimerkiksi palapelin palasen tai pienen aarteen.
2. Taskulamppupiilo. Taskulamppupiilossa etsijällä on taskulamppu ja hän etsii piilossa olijoita. Kun etsijän valokeila osuu piilossa olevan kasvoihin, on hänet löydetty. Tässä pelissä alue kannattaa sopia yhteisesti. Etsijä voi kulkea myös yhdessä aikuisen kanssa. Taskulamppupiiloa voi pelata myös niin, että etsijä vie löydetyt piileskelijät ennalta sovittuun vankilaan. Vankilasta voi pelastaa vinkkaamalla taskulampulla vankilassa olevalle. Tällöin piileskelijät saavat vaihtaa paikkaa vaikka koko ajan, mutta etsijälle ei kannata jäädä kiinni.
3. Majakkaleikki. Leikkijöistä yksi valitaan majakaksi, joka seisoo esimerkiksi kumpareen päällä tai muulla näkyvällä paikalla. Muut leikkijät piiloutuvat sovitun matkan päähän. Majakka seisoo paikallaan ja valaisee taskulampulla ympäröivää maastoa valokeilaa liikuttaen. Muut leikkijät lähtevät tietyn etäisyyden päästä liikkeelle kohti majakkaa, tavoitteenaan päästä koskettamaan majakkaa. Jos majakan valokeila osuu johonkin leikkijöistä ja majakka tunnistaa hänet, täytyy leikkijän palata lähtöpaikkaan. Se, joka ensimmäisenä pääse majakan luo, saa olla seuraava majakka ja leikki alkaa alusta.
4. Rosvot ja poliisit pimeässä. Leikkijät muodostavat kaksi joukkuetta. Puolet osallistujista on poliiseja, joilla on taskulamput ja loput ovat rosvoja. Rosvot yrittävät päästä yhdessä sovittuun piilopaikkaan poliisien jahdatessa heitä. Leikki alkaa, kun rosvot huutavat: ”Tämä on ryöstö”. Jos poliisin valo osuu rosvoon ja poliisi huutaa rosvon nimen rosvon täytyy jähmettyä paikoilleen. Toinen rosvo voi pelastaa jähmettyneen ryömimällä tämän jalkojen välistä. Leikki loppuu, kun kaikki rosvot ovat piilopaikassa tai rosvot on saatu kiinni.
5. Heijastinpolku. Aikuinen tekee pimeään metsään reitin, jolle hän ripustaa heijastimia puihin n. 10–50 metrin välein. Osallistujat lähtevät etenemään reittiä heijastimelta heijastimelle otsa- tai taskulamppujen avulla. Ihanteellista on, jos joku on lähtöpaikalla lähettämässä osallistujia matkaan niin, että takana kulkevat eivät näe edessä kulkevia. Reitin päässä voi odottaa yhteinen kokoontumispaikka, jossa aikuinen on odottamassa, tai vaikka jonkinlainen palkinto. Reitti voi myös johdattaa takaisin lähtöpisteeseen. Reitillä voidaan kulkea myös perheittäin tai ryhmittäin, esimerkiksi jossain perheiden yhteisessä tapahtumassa.
6. Heijastinsuunnistus. Heijastinsuunnistuksessa osallistujat etsivät luontoon piilotettuja heijastimia taskulampun kanssa. Heijastimia voi olla ympäri pihaa, eikä niitä tarvitse löytää järjestyksessä. Heijastinsuunnistuksessa tavoitteena voi olla esimerkiksi löytää kaikki rastit tai kerätä talteen kaikki heijastimet.
7. Tulikärpänen. Yksi leikkijä valitaan tulikärpäseksi, jolla on mukanaan pieni taskulamppu (ei voimakastehoinen). Tulikärpänen piiloutuu muista leikkijöistä kauemmaksi, sillä aikaa kun muut laskevat kahteenkymmeneen. Sen jälkeen muut lähtevät etsimään tulikärpästä, joka liikkuu ympäriinsä paikasta toiseen. Minuutin välein tulikärpänen käyttää nopeasti taskulamppua päällä ja sammuttaa sen saman tien. Tulikärpäsen jäätyä kiinni, vaihdetaan piiloutujaa.
8. Sillit suolassa pimeässä. Yksi pelaajista menee piiloon ja loput ovat etsijöitä. Piiloon menijä etsii itselleen sopivan piilon sillä aikaa, kun muut laskevat esimerkiksi kahteenkymmeneen. Tämän jälkeen etsijät lähtevät etsimään piiloutujaa taskulamppujen avulla. Jokaisella etsijällä on oma taskulamppunsa. Kun joku etsijöistä löytää piilossa olijan, sammuttaa hän taskulamppunsa ja menee samaan piiloon. Leikkiä jatketaan niin kauan, kunnes jäljellä on enää yksi etsijä.
9. Baskervillen koira. Määritellään leikkialueen rajat ja valitaan yksi henkilö Baskervillen koiraksi. Baskervillen koiralle annetaan pilli. Koira jää paikoilleen ja muut pelaajat menevät piiloon rajojen sisäpuolelle. Kun koira puhaltaa pilliin, kaikki muut osoittavat äänen suuntaan taskulampulla ja laskevat hitaasti kolmeen. Sen jälkeen he sammuttavat taskulampun. Baskervillen koira alkaa etsiä piilossa olevia. Löytyneet piileskelevät liittyvät koiran apureiksi tai joutuvat vankilaan. Leikkiä jatketaan, kunnes kaikki ovat löytyneet.
Ideoita on poimittu Neuvokkaan perheen, Suomen ladun ja Mikkelin tuomiokirkkoseurakunnan nuorten verkkosivuilta.