Ulvilan digiliikuntapeli.

Ulvilan digiliikuntapeli

Ulvilan digiliikuntapeli sisältää laajan materiaalipaketin, jossa on erilaisia digiliikunnan tehtäviä kaikille vuodenajoille. Peli helpottaa varhaiskasvattajien työtä etsiä erilaisia ideoita digiliikuntaan. Kun yksi digiliikuntapelin tehtävä on tehty, varhaiskasvatusyksikössä edetään yksi askel pelilaudalla.

Ulvilan varhaiskasvatuksessa luotiin yhteinen digiliikuntapeli, jonka ajatus lähti nykytilan arvioinnista. Useamman vuoden ajan nykytilan arvioinnin osa-alue, ”teknologian hyödyntäminen liikunnan lisääjänä”, ei ollut toivotulla tasolla. Tähän Ulvilassa haluttiin saada muutos.

– Ulvilan varhaiskasvatuksessa toimi samaan aikaan digihanke, jonka kanssa yhteistyössä digiliikuntapeliä ryhdyttiin rakentamaan. Peli valmistui viime syksynä ja loppusyksystä sitä ryhdyttiin viemään varhaiskasvatusyksiköihin digivierailujen kautta, kertoo Juuli Kemiläinen Ulvilan varhaiskasvatuksesta.

Konkreettinen pelilauta tukee digitehtäviä

Digiliikuntapelissä on pelilauta, jolla liikutaan eteenpäin aina, kun jokin digiliikuntapelin tehtävistä on toteutettu. Kemiläinen kertoo, että pelilauta on teetetty yksiköihin isossa koossa ja jokaiseen ruutuun on hankittu oma pelinappula. Kun kukin ruutu, eli digiliikuntatehtävä, on yksikössä suoritettu, saa ruutuun laittaa konkreettisen pelinappulan.

– Pelilaudan mukana tulee iso materiaalipaketti, jonka materiaalit ja tehtävät on jaettu eri vuodenaikoihin. Kunkin tehtävän voi materiaalipaketista lukea qr-koodilla tai klikata tietokoneella suoraan tehtävän linkkiä. Materiaalipaketti sekä pelilauta aukeavat niin tietokoneella, älypuhelimella kuin esimerkiksi päiväkodin infonäytössäkin, Kemiläinen kertoo.

Digiliikuntapelin tehtävät on jaettu vuodenaikoihin, mutta moni niistä on sovellettavissa vuodenajoista jokaiseen. Ajatuksena pelissä on, että kun varhaiskasvatuksen toimintakausi alkaa syksyllä, peli alkaa pelilaudan lähtöruudusta. Materiaalipaketin tehtäviä tehdään pitkin vuotta.

– Tarkoituksena on, että peli on koko toimintavuoden käytössä ja tehtäviä tehdään pikkuhiljaa. Pelistä ei missään nimessä pidä tulla taakkaa, Kemiläinen selventää.

Peli on kaikille vapaassa käytössä

Kemiläinen kertoo, että digiliikuntapelin rakentaminen oli usean kuukauden projekti. Toiveena onkin, että mahdollisimman moni hyödyntäisi valmista peliä Ulvilan ulkopuolellakin. Pelin materiaalit ja pelilauta ovat kaikille ilmaiseksi käytössä.

– Koko pelin idean taustalla on helppouden lisääminen digiliikuntaan. Varhaiskasvattajilla on kova vaiva etsiä digiliikuntaan soveltuvia ideoita, mutta tämä peli tuo helpotusta siihen. Pelin avulla erilaisia ideoita ei tarvitse etsiä, vaan ainoastaan poimia valmiit ideat materiaalipaketista, Kemiläinen hymyilee.

Lue lisää Ulvilan digiliikuntapelistä. Pelilaudan ja materiaalipaketin voit ladata ilmaiseksi käyttöösi alta.

    Yhteystiedot
  • Nimi: Juuli Kemiläinen
  • Sähköposti: juuli.kemilainen@pori.fi

Uusimmat ideamme

Tabata-träning utomhus

Liikkumisen lisääminen Motoriset taidot ja toiminnallisuus Oppimisympäristöt Toiminnan organisointi