Kehittelimme tarpeitamme vastaavan motoristen taitojen havainnointikaavakkeen ja yritimme tehdä havainnoinnista ja havainnointien kirjauksista niin yksinkertaista, että se varmasti onnistuu kiireisessäkin arjessa. Muokkasimme lomaketta kauden aikana ja hioimme ideaa. Tärkeää on se, että havainnointilomakkeita on kaikissa niissä paikoissa, missä havainnointia tehdään, eli laitoimme niitä mahdollisimman moniin huoneisiin, kaapin ovien sisäpuolelle. Kynät kiinnitettiin kaavakkeiden viereen, jotta havaintojen kirjaus ei kaadu siihen klassiseen "missä on kynä???....ja kirjausmahdollisuus meni jo ohi ;)". Yksi lomake oli myös jumppa/retkirepussa ja joillakin jumppakerroilla yksi työntekijöistä kirjasi havaintoja ylös. Kaavakkeessa oli todella yksinkertaiset kirjausmenetelmät (H=harjoittelee, O=osaa, E=ei vielä osaa) ja lisätilaa, jos lisäkommentteja ehti/oli tarvetta kirjata.
Ensi kaudella jatkamme havainnoinnin kirjauksen hiomista ja mahdollisesti liitämme mukaan liikunnan vuosikelloon.
motoristen taitojen havainnointi/havaintojen kirjaus paremmaksi
27.09.2022 | 13:35
Lisää toimintatapoja
Meillä Nissnikun päiväkodissa on käytössä onnenpyöriä, joihin olemme kiinnittäneet erilaisia liikunnallisia kuvia. Lapsi saa...
4. Tekemällä taitoja
Vi har en årsklocka för rörelseverksamhet som används som ett verktyg för planerande av...
4. Tekemällä taitoja
Yksikössämme on käytössä kaikissa ryhmissä Skidireilin motoristen taitojen havainnointimateriaali. Lasten motoristen taitojen havainnointi tehdään...
4. Tekemällä taitoja
Laadimme havainnointia tukevaa materiaalia salin seinälle ja IDID tauluihin – tavoitteena kokonaisvaltainen liikunnallisten taitojen...
4. Tekemällä taitoja