Soveltaminen ja eriyttäminen

27.09.2022 | 13:35

Päiväkotimme kolmesta ryhmästä kaksi on integroitua erityisryhmää, mikä tarkoittaa, että lasten taitotaso esim. motorisissa taidoissa vaihtelee todella paljon. Tästä johtuen on erityisen tärkeää miettiä, että jokainen saa kaikissa tilanteissa mahdollisuuden liikkua oman taitotasonsa mukaisesti. On aina mietittävä haastavampia vaihtoehtoja taitaville liikkujille ja helpotettuja vaihtoehtoja niille, joilla on haasteita motoriikassa. Esim. pallojumpassa jaoimme lapset neljän lapsen ryhmiin. Alussa käytimme ilmapalloa ja helpoimmassa versiossa haastetta ja iloa tuotti jo se, kun onnistui pitämään ilmapalloa hetken ilmassa käsillä vauhtia antaen. Haastavammassa versiossa ilmapalloa pidettiin ilmassa eri ohjeiden mukaan, esim koskettamalla palloa vuoroin oikealla kädellä, päällä, vasemmalla kädellä, jalalla jne. Kaikkein haastavimmassa versiossa lisäksi otettiin vielä sanomalehtimaila, jota vaihdettiin jokaisen kosketuksen jälkeen oikean ja vasemman käden välillä. Ilmapallon tuoma ilo kaikilla - jokainen omia taitoja sopivasti haastaen.

Päiväkotimme tilat on kolmessa kerroksessa ja neljäkymmentä rappusta tuo valtavasti mahdollisuuksia erilaiseen liikkumiseen päivän aikana. Porrastasanteilla on tasapainokiviä, eli "älä koske lattiaan porrastasanteilla!". Joskus portaat kuljetaan sivuttain, joskus takaperin, joskus vain joka toiselle portaalle astuen jne. Teipeillä on matkan varrelle tilasta toiseen tehty erilaisia tasapainoviivoja ja hyppelyruudukoita. Liikkumis- ja tasapainotaidot karttuvat näin arjessa ihan huomaamatta!

Lisää toimintatapoja

Vi har en årsklocka för rörelseverksamhet som används som ett verktyg för planerande av...


4. Tekemällä taitoja

Yksikössämme on käytössä kaikissa ryhmissä Skidireilin motoristen taitojen havainnointimateriaali. Lasten motoristen taitojen havainnointi tehdään...


4. Tekemällä taitoja