
Tiedetorstai 2022 – tutkimuksesta käytäntöön
1. Lasten liikkumisen määrässä on suuria yksilöllisiä eroja
Liikkuva varhaiskasvatus -ohjelmassa on asetettu tavoitteeksi, että varhaiskasvatus mahdollistaa lapsen liikkumisen kaksi tuntia päivässä. Piilo-tutkimuksessa fyysisesti aktiivista aikaa kertyi varhaiskasvatuksessa keskimäärin kaksi ja puoli tuntia päivän aikana. Lasten liikkumisen määrässä on kuitenkin suuria yksilöiden välisiä eroja.
Erilaisten materiaalien ja ohjattujen liikuntatuokioiden avulla on mahdollista pitää huolta, että vähän liikkuvatkin osallistuvat. Katso vinkkejä erilaisista liikuntakorteista ja muista liikuntaan aktivoivista tulostettavista materiaaleista.
Liikuntakortit ja tulostettavat materiaalit
2. Mitä tarkoitetaan fyysisellä aktiivisuudella?
Mitä tarkoitetaan fyysisellä aktiivisuudella? Ja mistä varhaisiän fyysisen aktiivisuuden tulisi koostua?
Riittävä ja monipuolinen fyysinen aktiivisuus tukee lapsen normaalia kasvua ja kehitystä. Terveyshyödyt on tunnistettu erityisesti vauhdikkaan ja rasittavan liikkumisen osalta. Tutkimusten mukaan suomalaisista alle kouluikäisistä lapsista noin 70 % liikkuu vauhdikkaalla ja rasittavalla tavalla vähintään tunnin päivässä. Vauhdikasta ja rasittavaa liikkumista tulisi saada siis lisää niin varhaiskasvatukseen kuin vapaa-aikaan!
Katso tutkimuskoordinaattori Anette Mehtälän tietoisku varhaisiän fyysisestä aktiivisuudesta ja liikkumisen merkityksestä.
3. Lapset kaipaavat kehuja ja kannustusta!
Varhaiskasvattajat voivat lisätä lasten fyysistä aktiivisuutta kannustamalla lapsia fyysisesti aktiiviseen leikkiin eri ympäristöissä ja antamalla lapsille mahdollisuuksia käyttää liikuntaan kannustavia välineitä monipuolisesti.
Väestöliitto, Lastensuojelun Keskusliitto sekä Ensi- ja turvakotien liitto ovat tuottaneet Kannustavan kasvatuksen verkkokurssin osana Hyvä Kasvaa -kampanjaa. Hyviä vinkkejä kannustamiseen löytyy esimerkiksi jaksosta viisi, jonka teemana on vahvista käytöstä, jota toivot lisää – kannusta, kehu ja palkitse.
4. Liikunnan vaikutus oppimiseen välittyy monen tekijän kautta
Fyysisen aktiivisuuden tiedetään olevan hyväksi lapsen kasvulle, kehitykselle, terveydelle ja hyvinvoinnille. Mutta miten liikunta ja liikkuminen ovat yhteydessä oppimiseen?
Tutkimusten mukaan liikunnan ja liikkumisen yhteys oppimiseen ja oppimistuloksiin ei ole suora, vaan vaikutukset välittyvät useiden muiden tekijöiden kautta. Seuraavassa tietoiskussa Anette Mehtälä käy läpi näitä tekijöitä.
5. Liikunnallisen toimintakulttuurin edistäminen
Liikunnallisen elämäntavan paikallisten kehittämishankkeiden vuoden 2020 toiminnan tulokset on julkaistu. Raportista selviää muun muassa seuraavat faktat:
- Kehittämisavustus auttoi toimintakulttuurin muutosta liikunnallisemmaksi
- Koronapandemian vaikutuksesta varsinkin luonto- ja ulkoliikunta, liikuntaneuvonta ja yhteistyö toteutui useammin kuin alun perin suunniteltu.
Klikkaa lukemaan vinkkejämme liikunnallisen toimintakulttuurin edistämiseksi:
- 4 hyvää käytännettä liikunnallisen toimintakulttuurin edistämiseksi
- Varhaiskasvatuksen liikuntavuosikello ohjaa toimintaa Imatralla
- Minimuuverit – lasten ääni kuuluviin!
6. Työkaluja varhaiskasvatuksen henkilöstölle
Piilo-tutkimushankkeessa on kehitetty työkaluja varhaiskasvatuksen henkilöstölle.
Työkalujen avulla varhaiskasvatuksen henkilöstö voi selvittää lasten käsityksiä liikunnasta ja itsestään liikkujana sekä havainnoida lasten motorisia taitoja.
Piilon työkalut käyttöön -webinaari
7. Lapsen fyysinen aktiivisuus erilaisissa ympäristöissä
Erilaisilla ympäristöillä on merkittävä vaikutus lapsen luontaiseen tapaan olla ja elää. Ympäristö voi joko estää tai innostaa lapsia liikkumaan, leikkimään, kokeilemaan ja ihmettelemään asioita.
Varhaiskasvatuksen toimintojen ja käytäntöjen on todettu olevan vahvasti yhteydessä lasten fyysiseen aktiivisuuteen. Seuraavassa tietoiskussa Anette Mehtälä kertoo lisää ympäristön merkityksestä
Katso uusimmat ideamme!

Liikkuva ja oppiva -podcastista aktiivisuutta varhaiskasvatuspäiviin

Leikkien liikkeelle – Hauskoja ja innostavia liikuntaleikkejä

Tabata-träningar för barn
