8. Fysisk aktivitet inom småbarnspedagogiken

Enligt lagen för småbarnspedagogik har varje barn rätt till planerad, målinriktad och mångsidig fysisk fostran som en del av den småbarnspedagogiska verksamheten.

Planen för småbarnspedagogik ålägger att planera och genomföra småbarnspedagogisk verksamhet som stöder
barnens växande och utveckling som helhet och så att betydelsen av fysisk aktivitet och rörelse för barnens lärande och välbefinnande beaktas.

Hur når vi målen?

Daghemsföreståndaren

  • Se till att det vid din enhet finns ett rejält inomhusutrymme avsett för fysisk aktivitet, att det på daghemmets gård finns klätterställningar och utrustning som lockar till fysisk aktivitet och under barnens spontana lek, att din enhet har grundläggande utrustning för aktivitet och att anslag reserveras för att förnya utrustningen varje år.
  • Uppmuntra personalen att delta i fortbildning i ämnet fysisk aktivitet. Sköt också om andra småbarnspedagoger i regionen, såsom familjedagvårdarna.
  • Samarbeta och bilda nätverk till exempel med kommunens idrotts- och parkverksamhet samt församlingen.

Småbarnspedagogerna

  • Ta reda på vilka dina skyldigheter är enligt den nationella, lokala och individuella planen för småbarnspedagogik och planen för förskoleundervisningen. Diskutera barnens fysiska aktivitet under samtalen om planen för småbarnspedagogiken och uppmuntra föräldrarna att se till att barnen får den rekommenderade minimimängden fysisk aktivitet (tre timmar om dagen).
  • Diskutera barnens motoriska utveckling och ge också föräldrarna respons angående barnens fysiska aktivitet.
  • Om ni märker att ett barn trots övning inte lär sig nya färdigheter eller inte kan tillämpa sina färdigheter då miljön eller förhållandena ändras ska du diskutera saken med föräldrarna.
  • Fäst uppmärksamhet vid barn som drar sig undan andras sällskap. Motoriska svårigheter kan ligga bakom då barn drar sig undan andra.
  • Utnyttja olika blanketter för observation av motoriken till stöd för bedömningen om du misstänker att ett
    barn kan ha problem med motoriskt lärande.

Dela med er av god praxis

Jaetut toimintatavat

Näin meillä Karhukalliossa: Karhukalliolla on otettu käyttöön koko talon liikuntasuunnitelma, jota kukin ryhmä toteuttaa suuntaa antavasti…


8. Liikunta varhaiskasvatuksessa

Nykytilan arvioinnin perusteella valikoitui Kotkan perhepäivähoidossa kehittämisen kohteeksi lasten motoristen taitojen havainnointi Inno norsun -havainnointilomakkeen avulla. Lomaketta aiotaan…


8. Liikunta varhaiskasvatuksessa

Päiväkotimme on ottanut positiivisia harppauksia Ilo kasvaa liikkuen -hankkeen myötä lasten liikkumisen edistämiseksi. Henkilökunnalle on…


8. Liikunta varhaiskasvatuksessa

Nappaa mut kiinni- hippaleikki on helppo tapa innostaa lapsia sisällä tai ulkona hippaan. Aikuinen…


8. Liikunta varhaiskasvatuksessa

Yhdessä ryhmässä ollaan otettu hauska tapa päivittäiseen käyttöön liikunnan lisäämiseksi arjessa. Aina ennen nukkariin…


8. Liikunta varhaiskasvatuksessa

Viikon liikuttajaksi valitaan aina yhden viikon ajaksi kasvattaja, joka suunnittelee kyseiselle viikolle päiväkodin pihalle…


8. Liikunta varhaiskasvatuksessa

Olemme olleet ilo kasvaa liikkuen hankkeessa mukana jo pilottivaiheessa, joten takana on jo muutama…


8. Liikunta varhaiskasvatuksessa

Liikunnan vuosisuunnitelmaa käydään läpi viikkopalavereissa aina kuukauden vaihtuessa. Samalla jaetaan edellisen kuukauden onnistumiset ja tulevan…


8. Liikunta varhaiskasvatuksessa

Meillä on jo muutaman kerran ollut henkilöstön kesken pienimuotoinen kilpailu, jossa liikuntasuorituksia kotona tekemällä,…


8. Liikunta varhaiskasvatuksessa

Henkilöstölle on ollut vuoden aikana kaksi liikunnallista työpajaa, joista saatu hyödyllisiä käytännön vinkkejä. Esimerkiksi…


8. Liikunta varhaiskasvatuksessa

Ilo kasvaa liikkuen -ohjelmaan ilmottauduttuamme järjestimme koko henkilökunnalle iltapalaverin, jossa Jyrki Reunamon virtamallia hyödyntäen…


8. Liikunta varhaiskasvatuksessa

Liikunta on osana päiväkodin vuosikelloa. Liikunnalliset tapahtumat jakautuvat toimintavuoden sisälle ja pitävät siällään niin ulko-kuin sisäliikunta…


8. Liikunta varhaiskasvatuksessa