5. Miljön utmanar och underhåller

Barn ser alla utrymmen runt omkring sig som intressanta platser att röra sig på. Det är emellertid de vuxna avgör om barnen får tillfälle att använda de möjligheter som omgivningen har att erbjuda till att utforska, pröva och anpassa miljön för fysiskt aktiv lek. De är vuxnas uppgift att skapa miljöer som lockar till fysisk aktivitet och där mångsidig aktivitet tillåts.

Hur når vi målen?

  • Se till att alla barn på ett likvärdigt sätt får pröva olika fysiska aktiviteter.
  • Håll barnens nyfikenhet och entusiasm vid liv. När årstiderna växlar, låt er inspireras av gemensam fysisk aktivitet och se miljöns skönhet med barnens ögon: som en enorm möjlighet
  • Erbjud barnen förnimmelser och upplevelser för alla sinnen.
  • Ta reda på vilka möjligheter till fysisk aktivitet utomhus det finns på orten och informera också föräldrarna om dessa.
  • Dra nytta av naturen och den byggda närmiljön som en plats för lärande
  • Hjälp barn som behöver särskilt stöd att få det stöd de behöver för att delta i verksamheten.

Dela mer er av god praxis

Jaetut toimintatavat

Toimintakorit: Toimintamme on ollut jo pitkään luonnossa ja lähiympäristössä. Teimme toimintakoreja eri toiminnoille, jotka…


5. Ympäristö haastaa ja hauskuuttaa

Olemme laittaneet päiväkotiemme pihaleikkisäännöt julkisille pedanet sivuillemme perheiden tutustuttavaksi. Keräämme sähköisellä kyselyllä perheiltä palautetta…


5. Ympäristö haastaa ja hauskuuttaa

Ulkoilemme säällä kuin säällä. Tutkimme monipuolisesti lähiympäristöä. Metsäretkiä tehdään säännöllisesti. Luonnosa kotonan- Kotakarhut retkeilevät päiväkodin ulkopuolella kolmesti…


5. Ympäristö haastaa ja hauskuuttaa

Metsä on paras retkikohde. Siellä lapset keksivät aina tekemistä keppien, kivien, käpyjen ja muiden…


5. Ympäristö haastaa ja hauskuuttaa

Metsäretkellä lasten kanssa leikimme rallia. Lapsilla on pahvikiekot ratteina, mukana oli myös liikennemerkkejä, parkkipaikka…


5. Ympäristö haastaa ja hauskuuttaa

Olemme hyödyntäneet päiväkodin lähiympäristöä liikunnassa:  esim. pulkkamäki, luistelu lähikentällä, uimahallikäynnit isompien lasten kanssa, lähipuistojen ja…


5. Ympäristö haastaa ja hauskuuttaa

Viime kaudella yksi kehittämiskohteemme oli ulkoilun piristäminen. Tähän työyhteisömme keksi paljon ideoita, joista osa…


5. Ympäristö haastaa ja hauskuuttaa

Vietimme koko päiväkodin kanssa unelmien liikuntapäivää ulkona, pihalle rakennettujen rastien parissa. Ryhmät kiersivät rastit…


5. Ympäristö haastaa ja hauskuuttaa

Meidän avoimen varhaiskasvatuksen toiminnassa päiväkotibussi on antanut hienon mahdollisuuden hyödyntää monipuolisia toimintaympäristöjä eri puolilla Kouvolaa oman toimintamme ohella….


5. Ympäristö haastaa ja hauskuuttaa

Kevättalvella olemme ottaneet käyttöön pihallamme liikuntapisteet kerran viikossa. Jokainen ryhmä talossa on suunnitellut yhden…


5. Ympäristö haastaa ja hauskuuttaa

Olemme jo useamman vuoden sopineet naapuripäiväkodin kanssa pihojen vaihdosta, nyt tämä on jo rutiinia….


5. Ympäristö haastaa ja hauskuuttaa

Pyrimme hyödyntämään päiväkodin lähiympäristöä monipuoliseen liikkumiseen, esim. päiväkodin lähellä  olevaa metsää on hyödynnetty entistä enemmän retkeillen. …


5. Ympäristö haastaa ja hauskuuttaa

Perinteinen laskiaisrieha pidettiin päiväkodin pihalla. Vaikka ei ollut lunta, eikä perinteisiin talviriehoihin päässyt osallistumaan,…


5. Ympäristö haastaa ja hauskuuttaa

-jalkapalloturnaus Torikadun palloilukentällä, hyödynnetään liikuntaseuroja  -pyöräilyä pihalla ja eskarit/viskarit pyöräilevät myös lähiympäristössä  -luistelu/hiihto (myös jäähallia hyödynnetään) -puistoretket  -metsäretket/kota 


5. Ympäristö haastaa ja hauskuuttaa

Kuvatuki on ollut käytössä jokaisella ryhmällä jo pitkään. Halusimme tehostaa lapsen kuulluksi tulemista myös…


5. Ympäristö haastaa ja hauskuuttaa

Jokainen perhepäivähoitaja käy omalla tahollaan metsäretkillä. Kotaretket ovat tulleet myös avuksi ja vaihteluksi retkille. Kodassa vietämme koko päivän noin muutaman kerran tai useammankin kerran vuodessa.


5. Ympäristö haastaa ja hauskuuttaa

Ollaan lähdetty monipuolistamaan ulkoliikuntaa . Käytämme alueen puistoja esim. kiipeilyyn. Keskusliikuntapuistossa käymme juoksukilpailuja, liikumme eri tavoin pururadalla, usein lapset keksivät tavan liikkua. Metsämörrissä käymme…


5. Ympäristö haastaa ja hauskuuttaa

Lähellä olevaa metsää on hyödynnetty entistä enemmän retkeillen ja yhteisissä tapahtumissa metsään on tehty erilaisia…


5. Ympäristö haastaa ja hauskuuttaa

Olemme säännöllisesti askarrelleet oman geokätkön, eli koristelleet tyhjän muovirasian ja laittaneet sisälle milloin mitäkin,…


5. Ympäristö haastaa ja hauskuuttaa

Päiväkotimme on pieni kahden ryhmän talo ja sisätilat ovat ahtaat. Sisäliikuntapaikkana toimii eteinen/aula, jossa…


5. Ympäristö haastaa ja hauskuuttaa

Viikottaiset metsäretket kaikilla päiväkodin lapsilla luovat tervetullutta vaihtelua aisteille ja likkumiselle. Lapset pääsevät nauttimaan metsän rauhasta…


5. Ympäristö haastaa ja hauskuuttaa

Päiväkotimme vieressä sijaitsevaa metsää käytetään ahkerasti, myös alle 3vuotiaat. Lähellä on myös urheilukenttä, jota…


5. Ympäristö haastaa ja hauskuuttaa

Tasa-arvo; kaikki osallistuvat. Kuukauden sääntöleikki ulkona/sisällä. Tuemme erilaisia liikkujia näyttämällä mallia, tukemalla fyysisesti, rohkaisemalla, sanoittamalla asioita,…


5. Ympäristö haastaa ja hauskuuttaa

…kehittämistyön alkuvaiheessa Ohjattua ulkoliikuntaa lähdettiin lisäämään Ilo kasvaa liikkuen -ohjelman kehittämistyön alkuvaiheessa kahdessa eri ryhmässä, eli…


5. Ympäristö haastaa ja hauskuuttaa

Jokaisella ryhmällä on olemassa oma metsäpaikka. Metsäpaikalla käydään vähintään kerran kuukaudessa, syksyisi ja keväisin…


5. Ympäristö haastaa ja hauskuuttaa

Hyödynnämme päiväkodin lähiympäristöä monipuoliseen liikkumiseen. Päiväkodin lähellä avautuu varkausmetsä, jossa pääsemme mm. ihmettelemään vuodenaikojen…


5. Ympäristö haastaa ja hauskuuttaa